۱۳۸۹ شهریور ۹, سه‌شنبه

آنچه در مورد دندان و بوی بد دهان نمی دانید!

teeth

1:در مورد دندان نمی دانید:

شما از دندان هایتان برای صحبت کردن، جویدن و خندیدن استفاده می کنید. اما حقایقی در مورد این مروارید های سفید وجود دارند که شاید از آن خبر نداشته باشید. پس متن زیر را بخوانید:

۱ – مواد قندی تنها ماده مضر برای دندان ها نیستند. مواد ترش و اسیدی نیز باعث از بین رفتن مواد معدنی سطح مینای دندان می شوند. این امر پس از مدتی منجر به ایجاد حفره و سرانجام ایجاد پوسیدگی بر روی دندان ها می شود. موادی مانند ترشیجات، نوشابه های گازدار، شربت میوه ها که دارای pH پایین هستند جزو مواد غذایی اسیدی به شمار می آیند. مواد غذایی اسیدی بر روی دندان های کودکان بیشتر از بزرگسالان تاثیر می گذارند بنابراین باید مواظب استفاده بی رویه کودکان از مواد غذایی اسیدی نیز بود.

چنانچه تمایل بسیار زیادی به این نوع مواد غذایی دارید، در درجه اول سعی کنید مقدار مصرف آنها را کمتر کنید و در ثانی برای کاهش میزان تاثیر این مواد بر ساختار دندان ها، آن ها را در وعده های اصلی غذایی و همراه با سایر مواد غذایی مصرف کنید.

نکته بسیار مهم پس از خوردن این مواد غذایی اسیدی این است که نباید بلافاصله پس از خوردن آن ها مسواک بزنید. چون اسید باعث نرم شدن مینای دندان شده و مسواک مینای نرم شده را از روی دندان ها بر می دارد و روند سایش و ایجاد پوسیدگی سریع تر می شود. پس از خوردن مایعات اسیدی دهانتان را با آب بشویید و یک ساعت صبر کنید بعد مسواک بزنید. در طی این یک ساعت کلسیم و سایر مواد معدنی موجود در بزاق با مینای نرم شده ترکیب شده و آن را تا حدودی سخت می کند.

۲ – مینای دندان سخت ترین ماده موجود در بدن است، اما ممکن است به راحتی بشکند. خوردن قطعات یخ، پاپ کورن، ته دیگ سفت و سایر مواد غذایی سفت و سخت همانند خوردن سنگ است و باعث شکستن و لب پر شدن دندان ها می شوند. بر خلاف بسیاری از بافت های بدن، بافت دندان قادر به رشد و ترمیم مجدد خود نیست. مخصوصا اگر شما دارای دندان های پر شده و ترمیم شده در دهان خود هستید باید بیشتر از این مواد غذایی سفت پرهیز کنید چرا که هرگز کار عاقلانه ای نیست که با یک پای مجروح به دوی ماراتون بپردازید!

۳ – فلوراید بیش از حد ممکن است برای دندان ها مضر باشد. می دانیم که فلوراید به داشتن دندان های سالم کمک می کند اما چنانچه در کودکان کمتر از ۸ سال به مقدار زیادی فلوراید موجود در خمیر دندان بلعیده شود، منجر به عارضه فلوروزیس می شود. فلوروزیس ابتدا به صورت نقاط سفید رنگ روی دندان ها بروز می کند اما ممکن است به رنگ قهوه ای هم درآید. متاسفانه این نوع تغیر رنگ ناشی از فلوروزیس، از نوع تغییر رنگ داخلی است و امکان از بین بردن آن به وسیله پالیش کردن دندان ها وجود ندارد. فلوروزیس منجر به ایجاد تخلخل در دندان می شود. برای پیشگیری از ایجاد این حالت باید حتی الامکان در کودکان کمتر از ۸ سال خمیردندان بدون فلوراید استفاده شود، زیرا این کودکان معمولا خمیردندان را قورت می دهند که این امر منجر به فلوروزیس می شود.

۴ – براکت های ارتودنسی دندان ها را نسبت به پوسیدگی مستعد تر می کنند. چنانچه اقدام به ارتودنسی کرده اید و براکت ها و سیم های ارتودنسی روی دندان هایتان است، بایستی بیشتر به فکر سلامت دندان هایتان باشید. زبان و لبها با وجود این براکت ها نمی توانند سطح دندان ها را خوب تمییز کنند در نتیجه پلاک غذایی به راحتی در اطراف براکت ها و سیم های ارتودنسی جمع می شود و منبع خوبی برای تغذیه باکتری ها می شود. باکتری ها از این مواد غذایی تغذیه کرده و با مصرف قند ها و تولید اسید باعث از بین رفتن بافت دندان و ایجاد پوسیدگی می شوند.

2: در مورد بوی بد دهان نمی دانید:

بوی بد دهان (Halitosis) مشکل بسیار شایعی است. بسیاری از افراد برای از بین بردن بوی بد دهان از آدامس های معطر و خوشبو کننده های مختلف استفاده می کنند. اما این راهکارها فقط راه حل هایی موقتی هستند و شما باید به فکر درمان اصلی و همیشگی این مشکل باشید.

حلق، دهان و بینی حفره هایی هستند که باکتری ها می توانند در آن رشد کنند. همچنین شیار های روی زبان نیز خود محل مناسبی برای تجمع باکتری ها هستند. این باکتری ها، ترکیبات گوگرد داری از خود آزاد می کنند که منشا بوی بد دهان می باشند.

بوی بد دهان می تواند نشانه بیماری های دیگری در بدن باشد که شما از وجود آن ها بی خبرید. مانند: پوسیدگی دندانی، بیماری های لثه، بیماری های گوارشی، بیماری های تنفسی و …که باید به فکر درمان آن ها باشید.

در اینجا به یک سری راهکار های موثر برای از بین بردن بوی بدن دهان اشاره می شود:

۱- از خشک شدن حفره دهان تان جلوگیری کنید. بزاق، دهان را از باکتری های ایجاد کننده بوی بد دهان پاک می کند و چنانچه دهان به هر علتی خشک شود، این باکتری ها فرصتی برای تجمع و ایجاد کردن بوی بد دهان می یابند و بوی بد دهان تشدید می شود. این دقیقا همان اتفاقی است که در موقع خواب برای همه ما اتفاق می افتد. زیرا در موقع خواب مقدار ترشح بزاق به حداقل می رسد.

۲- دندان ها و پشت زبان تان را مسواک بزنید. یکی از اساسی ترین راه ها برای از بین بردن بوی بد دهان، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به طور مرتب است. این کار باعث حذف ذرات غذایی و باکتری های موجود در حفره دهان می شود. برای از بین بردن ذرات غذایی موجود در بین دندان ها نیز باید هر بار پس از مسواک زدن، بین دندان هایتان را نخ بکشید. اگر به هنگام مسواک زدن روی زبان تان را هم مسواک بزنید، شیار های روی زبان را نیز از وجود این باکتری ها پاک می کنید.

۳- به طور مرتب به دندانپزشک تان سر بزنید. دندانپزشک شما پوسیدگی دندانی، درگیری عصب دندان و بیماری های لثه شما را به موقع تشخیص داده و برای درمان آن ها اقدام می کند. بسیاری از این بیماری های دهان و دندان باعث بوی بد دهان می شود.

۴- خوراکی های ضد بوی دهان مصرف کنید. بعضی خوراکی ها در از بین بردن بوی بد دهان نقش کمکی دارند مانند: شربت آبلیموی شیرین، سبزی یا عرق نعناع، لیمو ترش، شربت پرتقال و مرزه.

۵- به فکر درمان بیماری های تنفسی تان باشید. یکی از نشانه های بسیاری از بیماری های بدن، بوی بد دهان است. ابتلا به بیماری هایی مثل عفونت و التهاب مخاط بینی، سینوزیت، گلودرد چرکی و یا عفونت های دیگر دستگاه تنفسی می تواند عامل وجود بوی بد دهان باشد. شما در صورتی که مبتلا به این بیماری ها هستید نمی توانید با مسواک زدن و … از شر بوی بد دهان خلاص شوید و حتما بایستی برای درمان بیماری تنفسی تان به یک پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

۶- بیماری های گوارشی تان را درمان کنید. “هلیکوباکتر پیلوری” باکتری است که در معده زندگی می کند و موجب بیماری زخم معده می شود. اگر کسی دچار این بیماری باشد ممکن است بتوان آن را از بوی بد دهانش تشخیص داد. بیماری های دستگاه گوارش و اختلال در عملکرد کلیه و کبد هم می توانند از عوامل ایجاد کننده بوی بد دهان باشند. بنابراین اگر شما به طور دایمی مبتلا به بوی بد دهان هستید بهتر است با یک متخصص بیماری های داخلی مشورت کنید.

۵ نظر:

  1. سلام دوستم این وبلاگت منو کشت زای دیوانه بستم

    پاسخحذف
  2. vaghean nokate jalei bud man ba inke khodam pezeshkam kheili az in nokat o ndemidunestam.vaghean dandunae sefid o dahane khoshbu yeki az neshanehae shakhsiate adamast.e zarbolmasalie ke mige shakhsiate adama ro baniga kardan be 2chiz mishe hads zad:1-kafshashun ke tamiz o vax zade bashan
    2-dandunashun ke sefid bashan

    پاسخحذف
  3. بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است که اغلب به خاطر ترس از دندان پزشکی در مورد آن اهمال می شود . نکات خوبی را اشاره کردی .
    این آهنگ که روی وبلاگت گذاشتی رو خیلی دوست دارم . کلا من شاهکار را دوست دارم نه به خاطر آهنگاش و احیانا خوانندگی کلا شخصیتش رو دوست دارم .

    پاسخحذف
  4. ممنون خیلی خوب بود

    پاسخحذف
  5. با این هزینه دندان پزشکی واقعا باید خیلی نگران دندان ها بود

    پاسخحذف

چگونه نظر دهیم؟
بعد از اینکه نظرتان را داخل کادر پایین نوشتید از قسمت کشویی «نظر به عنوان:» (اون پایینه) گزینه «نام/آدرس اینترنتی» رو انتخاب کنید . آدرس اینترنتی می تواند همان آدرس وبلاگتان باشد که اختیاری است (اگه دلتون خواست بنویسد اگرم که نه خالی بگذاریدش) . بعد از نوشتن اسم و آدرس اینترنتی ( در صورت داشتن ) بر روی دکمه ارسال نظر کلیک کنید تا نظر ارزشمندتان با موفقیت در وبلاگم منتشر بشود.با تشکر موفق باشید