۱۳۸۹ مرداد ۲۳, شنبه

گزارشگران فوتبال و دانستنیهایی در مورد آنها!

عادل فردوسی پور:بعد از هر اتفاق در برنامه 90، به خصوص بعدا اتفاقات جنجالی در این برنامه، یک موضوع مطرح می‌شود؛ آیا این آخرین برنامه عادل فردوسی‌پور بود؟ و هر بار معمولا اتفاق خاصی نمی‌افتد. طوری که این برنامه سال 78 پابرجاست و البته با بودن عادل فردوسی‌پور همچنان جذاب.


او با الگو برداری از گزارشگران خارجی مثل جان ماتسن انگلیسی و با استفاده از نبوغش خیلی زود گزارشگرانی چون جواد خیابانی را کنار زد. او بعدها برنامه 90 را پایه‌گذاری کرد؛ برنامه‌ای که هم مجری آن است و هم تهیه‌کننده‌اش.

البته در مورد فردوسی‌پور نمی‌شود گفت که آیا گزارشگر فوتبال شغل اولش است و اجرای برنامه 90 شغل دومش یا برعکس. در نگاه علاقه‌مندان به فوتبال او به غیر از این دو کار، شغل دیگری ندارد.

فردوسی‌پور اما در نشریات مکتوب هم دست دارد. او که اتفاقا کار فوتبال را با گزارش‌نویسی در روزنامه‌های ورزشی شروع کرد، در حال حاضر با یک ماهنامه خارجی همکاری می‌کند.

مجله ورد ساکر یکی از نشریه‌های معتبر در دنیای فوتبال به حساب می‌آید، جایی است که گاهی فردوسی‌پور از فوتبال ایران در آنجا می‌نویسد. او البته یک روز در هفته هم فارغ از مسائل فوتبال به دانشگاه صنعتی شریف می‌رود تا به تدریس زبان انگلیسی بپردازد؛ روز سه‌شنبه.

جهانگیر کوثری؛ تهیه‌کننده و مجری

Persianv.com At site

سینمایی‌ها او را به عنوان یک تهیه‌کننده فعال و مطرح می‌شناسند و فوتبالی‌ها به عنوان یک کارشناس فوتبال و مجری برنامه‌های ورزشی. البته کوثری همان بازیکن اسبق استقلال است که بعد از دوران بازی فوتبال، به گزارشگری فوتبال روی‌آورد. بعد‌ها در روزنامه همشهری استخدام شد و به عنوان دبیر سرویس ورزشی مشغول به کار شد.

او همین یکی دو سال پیش از موسسه همشهری بیرون آمد و به نظر می‌رسید که به همان کار تهیه‌کنندگی بپردازد. ولی زمانی که پیشنهاد برنامه ورزشی شبکه دوم سیما به دستش رسید، نتوانست از آن بگذرد.


کوثری حالا مدتی است نام مجری برنامه «ورزش از نگاه 2» را یدک می‌کشد. در کنار آن البته سینما را رها نکرد و در حال حاضر نیز 3،2 فیلمی را تهیه‌کنندگی کرده که هنوز به مرحله اکران نرسیده است.

فیلمی مثل «میزاک» که در آخرین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و البته انتقادهای بسیاری را برانگیخت. طوری که از شخص کوثری هم انتقاد زیادی شد.

«حیران» نیز فیلم دیگری است که هنوز به نمایش عموم درنیامده و گفته می‌شود این فیلم هم چندان راضی کننده نیست. گفته می‌شود تهیه‌کنندگی شغل اول او است و مجری برنامه ورزشی شغل دومش.

جواد خیابانی؛ دفتر تبلیغاتی

Persianv.com At site
نام او یادآور گزارش‌های حماسی است که خیلی‌ها بر این باورند که جواد خیابانی پتانسیل این را دارد که از هر مسابقه یک حماسه بسازد؛ حتی از بازی‌های دسته چندم فوتبال ایران.

البته همه خیابانی را با گزارش مسابقه ایران-استرالیا به یاد می‌آورند. کسی که مثل بقیه گزارشگران فوتبال مجری برنامه‌ها چون فوتبال برتر نیز هست. او زمانی در نشریات مکتوب مشغول به کار بود. البته او هنوز هم به این کار علاقه‌مند است.

به خصوص به آمار و ارقام فوتبال لیگ برتر. برای همین سعی می‌کند بعد از پایان هر فصل فوتبالی یک مجله منتشر کند تا علاقه‌مندان به لیگ آمار مسابقه‌ها را در آرشیو خود داشته باشند. اما جالب است بدانید که در این نشریه بیشتر از هر چیزی آگهی‌ها توی چشم است و ظاهرا مجله‌ای تبلیغاتی است و در کنار آن آمار و ارقام لیگ دیده می‌شود.

البته اگر بدانید شغل دوم خیابانی چیست، مطمئنا به او حق می‌دهید. او یک دفتر تبلیغاتی دارد؛ با عنوان کانون آگهی و تبلیغات... ظاهرا زمانی که خیابانی در سازمان صدا و سیما حضور ندارد، می‌توانید او را در دفتر تبلیغاتی‌اش پیدا کند.

پیمان یوسفی؛ جام‌جم

Persianv.com At site
همه کار پیمان یوسفی در سازمان صدا و سیما خلاصه می‌شود. او که نامش همیشه بعد از گزارشگرانی چون عادل فردوسی‌پور، مزدک میرزایی و جواد خیابانی مطرح است، یکی از گزارشگران فعال این مجموعه به حساب می‌آید.

البته ممکن است برخی این جمله را مطرح کنند که «اگر او جزو گزارشگران فعال صدا و سیما است، پس چرا در برنامه‌های ورزشی کمتر دیده می‌شود؟» البته به آنها باید حق داد. چون این افراد احتمالا از فعالیت‌های پیمان یوسفی در شبکه جهانی جام‌جم مطلع نیستند. به گفته خودش به غیر از گزارشگری فوتبال در برنامه سازی برنامه‌های ورزشی مشغول به‌کار است.


یوسفی می‌گوید: «در شبکه جام‌جم کار تهیه‌کنندگی می‌کنم. در دو برنامه گزارش ورزشی و گزارش فوتبال لیگ یک مشغول هستم. البته گزارش ورزشی مثل همان برنامه فوتبال برتر شبکه 3 است. در این برنامه‌ها به عنوان مجری هم جلوی دوربین تلویزیونی می‌آیم.»

یوسفی در ادامه عنوان می‌کند که به غیر از آن، کار دیگری انجام نمی‌دهد:«بیرون از سازمان کار دیگری ندارم و البته تا حالا به این موضوع فکر نکردم که آیا می‌توانم داشته باشم یا نه.»

مزدک میرزایی؛ خبرگزاری فوتبال

Persianv.com At site

نه مثل فردوسی‌پور و یوسفی تهیه‌کننده برنامه‌ای است و نه مثل خیابانی در فعالیتی دیگر. فعالیت‌هایش نسبت به دیگر همکارانش کمتر است. از برنامه‌های ورزشی روزمره شبکه سوم سیما مثل بقیه سهم دارد.

البته با فردوسی‌پور و یوسفی همکاری‌هایی دارد. در برنامه 90 با فردوسی‌پور همکاری می‌کند و با یوسفی در برنامه لیگ یک در شبکه جام‌جم. مزدک میرزایی در حال حاضر با برخی از رسانه‌های مکتوب نیز همکاری دارد.


در روزنامه جام‌جم و سایت خبر آنلاین معمولا نویسنده گزارش لیگ قهرمانان اروپا است و البته مترجم مقالات ورزشی مجلات اروپایی هم به حساب می‌آید. به گفته خودش شغل دوم به آن شکل که گفته می‌شود، ندارد. اما مدتی است که ایده‌ای را در سر می‌پرواند.

اینکه می‌خواهد گردانده یک سایت ورزشی باشد. ظاهرا این موضوع از دغدغه‌هایش به حساب می‌آید و در آینده مطمئنا از آن خواهید شنید.

البته از اینکه او مسوول یک خبرگزاری تخصصی فوتبال است. گفته می‌شود او با همکاری یکی دو نفر از دوستان مطبوعاتی‌اش دست به چنین کاری خواهد زد. در هر حال، آنطور که پیداست میرزایی به قدری به ورزش و البته به فوتبال علاقمند است که ظاهرا هرگز نمی‌خواهد کار دیگری انجام دهد.

رضا جاودانی؛ وکیل پایه یک

Persianv.com At site

رضا جاودانی خود را به عنوان مجری برنامه‌های ورزشی شبکه سوم سیما مطرح کرد. بعدها مجری برنامه «دایره طلایی» شد که گفته می‌شد این برنامه کپی‌برداری از برنامه 90 است؛ با این تفاوت که برنامه «دایره طلایی» اختصاص دارد به ورزش کشتی.

این برنامه همچنان ادامه دارد. کسی که مجری برنامه فوتبال برتر، لیگ قهرمانان اروپا و... نیز هست. یعنی می‌شود همه اینها را به فعالیت‌های رسانه‌ای او اضافه کرد. جالب اینکه همه این کارها برای جاودانی به عنوان شغل دوم مطرح است.

به این ترتیب که او وکالت را شغل اول خودش می‌داند. وکیل پایه یک دادگستری است و نکته اینجاست که فعالیت رسانه‌ای را زودتر شروع کرده. وکالت جاودانی عمر زیادی ندارد و ظاهرا با همکاری یکی از دوستانش می‌خواهد شغل اولش را ارتقا ببخشد.

برای همین دوستش که در این کار است، نقش بسیاری در این راه خواهد داشت. به هر حال، بعدها احتمالا از شغل اول جاودانی بیشتر خواهید شنید.

اعتماد ملی

۱۳۸۹ مرداد ۲۲, جمعه

هفت نکته عجیب در مرود اینترنت

اینترنت، این پدیده ای که تمام زندگی ما رو در بر گرفته، و شاید کمتر از 10 سال باشه که وارد زندگی ما شده باشه ولی تونسته تمامی کارها و رفتار ما رو تحت تاثیر قرار بده. در زیر با 7 مورد از عجایب این دنیای عجیب آشنا میشیم.

http://www
7-اولین دامنه ی ثبت شده دات کام
فکر میکنید چقدر دامنه ی مختلف تو دنیا هست ؟ فکر میکنید 10 سال پیش چقدر بوده ؟ یا 20 سال پیش چندتا بوده ؟ اصلا 20 سال پیش هیچ دامنه ای وجود داشته ؟ مسن ترین دامنه ی دات کام ثبت شده دامنه ی سایت Symbolics.com . شرکت سیمبولیکس دامنشونو در ماه مارس سال 1985 ثبت کردند و مسن ترین و اولین دامنه ی دات کام ثبت شده است !
6-اولین دامنه ی یک سوپر استار
واقعا پیش بینی این نکته در 15 سال پیش که آنیده ی دنیا دست اینترنت خواهد بود کار سختی بوده. David Bowie اولین سوپر استاری بود که دامنه ای رو به اسم خودش ثبت کرد و سایت شخصی ای برای خودش افتتاح کرد.
5-سنگین ترین سایت دنیا
World larget website
سایت 28Fields ادعا میکنه که سنگین ترین سایت دنیا رو داره ! اگه به صفحه ی اول این سایت برید این سایت ادعا کرده که با یک اینترنت پرسرعت لود شدن این سایت چیزی در حدود 120 روز طول میکشه ! من که همچین زمانی رو صرف این سایت نمیکنم ، ولی اگه کسی از شما خواست تا آخرش بره به منم بگه این سایت در باره ی چیه !
همچنین این سایت هم از نظر ارتفاع، بلند ترین سایت اینترنته که چیزی در حدود 18 کیلومتر ارتفاع داره !
4-صفحه ی 404
این صفحه که تقریبا اکثر سایت ها و وبلاگ ها اون رو دارند، یکی از پر بازدید ترین صفحات اینترنته. این ارور هنگامی بروز میکنه که لینک مورد نظرمون در دسترس نباشه و یا پاک شده باشه. اگه دلتون میخواد بدونین که چرا این صفحه 404 نام گرفته این پست رو بخونیدو البته شماره های دیگه ای هم نظیر 403 و 303 و 302 و 301 برای بقیه ارورها وجود داره ولی صفحه ی 404 معروفترینشونه.
3-مرورگر نت اسکیپ
شاید این مورد جزو عجایب خود اینترنت نباشه ولی تونست مسیر رسیدن به اینترنت رو متحول کنه. این مرورگر در سال 94 نوشته شد و به عنوان یک برنامه برای کامپیوتر های خانگی مورد استقبال قرار گرفت. استفاده از مرورگر نت اسکیپ رو به افزایش بود که در سال 95 مایکروسافت با انتشار اینترنت اکسپلورر و همراهی آن با ویندوز این دو شرکت را وارد نبردی جدی کرد. ولی از آنجایی که IE همراه با ویندوز ارائه میشد، جای نت اسکیپ رو گرفت و کم کم باعث ورشکستگی این شرکت شد. هرچند که مدتهاست که دیگه نت اسکیپ منشتر نمیشه ولی راه رو برای مرورگر دوست داشتنی فایرفاکس بازکرد.
2- جوایز وبی
Webby Awards
یادمه 6-7 سال پیش که اینترنت هنوز خیلی وارد زندگیمون نشده بود، همیشه از سایتهایی که توی مجله ی کامپیوتر به عنوان برنده ی جایزه وبی معرفی مشیدند بازدید میکردم و از همون موقع هم با این سایت آشنا شده بودم. جوایز وبی از سال 1996 هر ساله به تعدادی سایتها در زمینه های مختلف تغلق میگیره. و در هر زمینه هم 2 سایت برنده میشه، یکی به انتخاب اعضا آکادمی وبی و یکی هم به انتخاب مردم.
1-Google
اگه بخواهیم حتی یه لیست 1 عضوه هم از عجایب اینترنت درست کنیم، اون یه دونه عضو فقط میتونه گوگل باشه. فقط یه لحظه اینترنت رو بدون گوگل تصور کنید : فاجعه ! گوگل چیزهایی رو به ما داده و کارهایی رو برای ما آسون کرده که حتی ما تصورش هم نمیکردیم. اینترنت بدون گوگل مثل زندگی کردن بدون آب خوردنه.

خون رنگین تر تهرانی ها!

یک کارمند تهرانی:هر چی که بخواهی در دسترس است اول این که بچه پایتخت است و بودجه بیشتر ,تمامی تصمیمات مهم نیز در همان پایتخت انجام می گیرد ,بزرگراه و بلوار و خیابان,حقوق و مزایا بیشتر, سینما و فرهنگسرا و کلاس های آموزشی مختلف بیشتر کارمند ها نیز پنجشنبه ها تعطیل هستند

یک کارمند شهرستانی:اول این که همیشه تو سری خور پایتخت نشین هاست و بودجه و امکانات کمتری در اختیارش است و سینما هم در خیلی از شهرستان ها نیست فرهنگسرا هم خیلی هنوز نمی دانند یعنی چی و کارمند ها هم فقط جمعه ها تعطیل هستند

حالا می خواهند این تهرانی های پر دبدبه و کبکبه رو منتقل کنند به شهرستانها گفته اند 250 تا 400000 (به گفته رییس میراث فرهنگی)15 میلیون وام و ... داده می شود تا تهرانی ها راضی به انتقال شوند ایا این نشان دهنده خون رنگین تر تهرانی ها نیست؟
یک کارمند شهرستانی سالهاست برای انجام امور واجب منتظر وام 5میلیونی است و حال تهرانی تازه از راه رسیده 15 میلیون وام دارد؟اگر هر دو منطقی باشند و بروز ندهند در دلهایشان نسبت به هم موضع می گیرند


پیشنهاد شکلات:اگر شهرستانی هستید ساک به دست آمده باشید تا وقتی همه منتقل شدند به شهرستانها و تهران خلوت شد به تهران بیایید و بعد از چند سال با کلی مزایا بر می گردید به شهرتان.

۱۳۸۹ مرداد ۲۱, پنجشنبه

چت دنیایی مجازی و زندگی مجازی و ...


خوش اخلاق ترین رانندگان تاکسی از آخر به اول:1:رانندگان تاکسی شهر من


نمی دانم بعضی رانندگان تاکسی شهر من اگر در این نظر سنجی قرار می گرفتند مقام منفی داشتند و یا از آخر اول می شدند شاید هم تفاوت نوع ماشین ها باعث تفاوت اخلاق رانندگان تاکسی شهر من با سایر شهر ها می شود در خارج ماشینی که کامل برای رانندگی راحت با مدت زمان طولانی طراحی شده و کولری که هوای مطبوع را به ریه های راننده می رساند و مغز او را باز می کند خیابان ها هم مانند دشت و دمن صاف هستند حقوق و دستمزد کافی و قرار دادن جایزه برای خوش اخلاقی و حمایت برای تهیه وسایل یدکی و عدم وجود صف گاز و سهمیه بندی بنزین همه همه باعث می شود غری برای زدن بر سر مسافر باقی نماند!(تازه فکر کنم الان را باید قدر دانست خدا به دادمان برسد بعد از این که بنزین آزاد شود)متن خبر:
*********************************************************

بر اساس نظرسنجیهایی که در پایتختها و شهرهای مهم بیش از ده کشور مهم جهان صورت گرفته، رانندگان تاکسی پاریسی بداخلاق ترین و بی ادب ترین رانندگان جهان هستند.


به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی فرانس24، در این رده بندی فرانسه در جایگاه اخر قرار گرفته است. این درحالی است که خود فرانسویها اعتقادی به نتیجه این نظرسنجی ندارند و می گویند این مسئله فقط به سی درصد رانندگان مربوط می شود.

در این نظرسنجی رانندگان تاکسی لندنی مودب ترین رانندگان جهان معرفی شده اند و رانندگان تاکسی در نیویورک نیز در این رده بندی در جایگاه دوم قرار گرفته اند.

۱۳۸۹ مرداد ۲۰, چهارشنبه

ماه ضیافت خدا گرامی





بـر هــر نفست اشاره دارد رمضان / بر عشق و عطش نظاره دارد رمضان


در ظلمت بیکرانه ی شبهامان / دریا دریا ستاره دارد رمضان . . .


ماه ضیافت الهی مبارک


.


این دهان بستی دهانی باز شد / کو خورنده‌ی لقمه های راز شد


لب فـروبند از طعام و از شراب / سوی خـوان آسمانی کن شتاب . . .


ماه ضیافت الهی بر شما مبارک


.


معنی جمله زیر در ماه رمضان کامل معنا میشود


ساحل دلت را به خدا بسپار ، خودش قشنگ ترین قایق را برایت می فرستد . . .


ماه بخشش گناهان بر شما مبارک


.


ماه صیام، ماه خداوند ذوالعطی است / ماه وفور فیض و کرامات کبریاست


ماه صعود روح به اوج فضیلت است / ماه نزول مائده رحمت خداست . . .


.


باز آى و دل تنـگ مرا مونس جان بـاش / وین سوخته را محـرم اســرار نهان بـاش


زان باده که در میکده عشق فروشند / ما را دو سه ساغر بده و گو رمضان باش . . .


.


سفره ی ذکر تو بر سجاده ی نماز باز شد


گویی به خدا بوی عطر علی همه جا رنگ گرفت . . .




استشمام عطر خوشبوی رمضان از پنجره ملکوتی شعبان گوارای وجود پاکتان . . .


.


خبر آوردند که پیامبر، همه انسانها را به یک مهمانی بزرگ


دعوت نموده است تا در پایان آن به مهمانان نمونه جایزه دهد . . .


.


آنگاه که دوست داری همواره کسی به یادت باشد به یاد من باش که من همیشه به یاد توام


از طرف بهترین دوست تو: خدا (سوره بقره آیه ۱۵۲) “حلول رمضان مبارک”


.


شهر الرمضان الذی انزل فیه القرآن


ماه مبارک رمضان دوری از گناه، ما انس با قرآن


ماه ضیافت الله بر شما و خانواده محترمتان گرامی باد . . .


“طاعت و عبادت شما قبول درگاه حق”






کاش که همسایه ما می شدی ، مایه آرامش ما می شدی


هر که به دیدار تو نایل شود،یک شبه حلال مسائل شود


“یا مهدی ادرکنی”


ماه اجابت دعا و رحمت خدا مبارک


.


در میکده گشودند، خدایا مپسند، که درین بزم و طرب ما، سوی تقوا نرویم . . .


.


می گویند هر وقت آب می نوشی بگو یا حسین(ع)


این روزها که آب می بینی و نمی نوشی آرام بگو یا اباالفضل(ع) . . .


.





مغرب آفتاب عمر علی / مشرق ماهتاب قرآن است


در چنین مه که انس و جان یارب / بر سر سفره تو مهمـان است . . .


.


قُل قُل گرم سماور در اتاق / می‌برد من را به عصر کوزه‌ها


می‌برد تا لحظه‌ی افطارها / می‌برد من را به ماه روزه‌ها . . .


آغاز ماه مبارک رمضان بر شما مبارک


.


بـاز هـوای سحرم آرزوست / خلوت و مـژگان تـرم آرزوست


شکوه ی غربت نبرم این زمـان / دست تو و روی تو ام آرزوست . . .


.


امام صادق علیه السلام فرمود:


خداوند روزه را واجب کرده تا بدین وسیله دارا و ندار (غنى و فقیر) مساوى گردند . . .


.


رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:


براى هر چیزى زکاتى است و زکات بدنها روزه است . . .


ماه رمضان بر شما مبارک


.


گنجینه ی نورانی قرآن رمضان است / آرامش دلهای پریشان رمضان است


مجموعه ی گلهاست شب وروز عزیزش / یعنی به حقیقت که گلستان رمضان است . . .


۱۳۸۹ مرداد ۱۸, دوشنبه

سریال فاصله ها و تنها یک بازیگر


شهرام عبدلی:صبح شب بعد از ظهر, شهرام اینجا شهرام اونجا شهرام همه جا شهرام عبدلی سوپر استاری که تلویزیون خواهد ساخت ,در تمامی برنامه های شبکه 3 سیما مصاحبه ای با او ترتیب داده شده و موضوع همه آنها تشکر از سریال زیبای فاصله هاست
نمی دانم قرار است این برنامه ها به ما بقبولانند که سریال فاصله ها از سریال های بیگانه خیلی بهتر است و این سوپر استار نیز برای صحه گذاشتن و تاکید کردن بر این موضوع همه وقت خود را در تلویزیون می گذراند!به شخصه سریال فاصله ها را مدیون علی لهراسبی خواننده ارزنده کشورمان می دانم تنها نکته ای که باعث برتری این سریال بر تمامی سریال های ماهواره شده است.

بازی رایانه ای ایرانی

در مورد این خبر بعدا نقد می نویسم فعلا تا داغ است مطالعه کنید ولی یادم بیاورید نقدش را حتما بنویسم:
****************************************************

به گزارش مهر، حسن ملک محمدي با بيان اينکه بازي رايانه اي ، رسانه‌اي جذاب، تعاملي و آموزشي است که موجب ارتقاي سطح فکري و شکوفايي استعدادهاي جوانان و نوجوانان مي‌شود، اظهار داشت: در عصر کنوني که از آن با نام عصر انفجار اطلاعات ياد مي‌شود، گسترش بازي‌هاي رايانه اي، يکي از عوامل موثر در پيشرفت و ارتقاي سطح علمي جامعه است.

عضو کميسيون فرهنگي مجلس با تاکيد بر اينکه توليد بازهاي رايانه‌ اي بايد مبتني بر اقتضا و نيازهاي روز جامعه باشد، ادامه داد: تنها در صورت توليد هدفمند بازي‌هاي رايانه اي است که مي‌توان به افکار عمومي جوانان و نوجوانان سمت و سو و جهت مشخص داد.

نماينده مردم دامغان در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به فعاليت‌هاي انجام شده در بنياد ملي بازي‌هاي رايانه اي به ويژه در جهت تعامل با ديگر کشورها ، گفت: بهره ‌گيري از ابتکارات و نوآوري‌هاي جديد در توليد و عرضه بازي‌ هاي رايانه‌ اي از ضروريات اين عرصه است.

ملک محمدي با يادآوري تمدن چندين هزار ساله ايراني - اسلامي و وجود اسطوره‌هاي حماسي، علمي و چهره‌ هاي فاخر در زمينه‌هاي مختلف، گنجاندن اين مضامين در بازي‌هاي رايانه‌ اي را زمينه‌اي براي شناخت نسل جديد از تاريخ و تمدن کشور ازطريق توليدات فرهنگي برشمرد.

عضو کميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي در عين حال از عرضه غيرمجاز بازي‌هاي خارجي که مضاميني نامناسب دارند و با ارزش‌هاي فرهنگي جامعه ما در تضاد هستند، انتقاد کرد و گفت: تدوين نظام ملي رده‌بندي سني بازي‌هاي رايانه اي که توسط بنياد ملي بازي‌هاي رايانه اي شکل گرفته، حرکت موثري در اين زمينه محسوب مي‌شود البته توليد و عرضه بازي هاي متنوع و جذاب بومي مي‌تواند علايق مخاطب را به توليدات داخلي سوق دهد.

ملک محمدي اضافه کرد: اگر بتوانيم از طريق اين رسانه جديد و جذاب، پيام‌هاي فرهنگي مورد تاکيد جامعه خويش را به مخاطبان اين بازي‌ها منتقل کنيم، مي توان گفت توليد بازي‌هاي رايانه اي مفيد بوده است در گام بعدي نيز مي‌توان با صدور بازي‌هاي داخلي که حاوي ارزش‌هاي ملي و فرهنگي جامعه است، فرهنگي بومي خود را به خارج از کشور منتقل کنيم.

از «بی‌بی» قصه‌های مجید چه خبر؟


کیومرث پوراحمد می‌گوید: بی‌بی هنوز حال خوبی ندارد. سال هشتم آلزایمر را پشت سر می‌گذارد و این بیماری‌ای غیرقابل بازگشت و درمان هم محسوب می‌شود...خواهرم توران، زندگی خود را در این هشت سال که چهار سالش بی‌بی کاملاً در بستر بوده، وقف او کرده است...

به گزارش خبرآنلاین میان تحمل «فراموش کردن» و «فراموش شدن» فاصله بسیار است؛ چه اینکه، آن یکی به دارویی درمان می‌شود اما این یکی نیازمند «یاد» است. «بی‌بی» قصه‌های مجید هم این روزها اگرچه درگیر با بیماری «آلزایمر» دچار فراموشی شده‌است، اما هنوز خاطرش، گرمای یادی هرچند گذرا را درمی‌‌یابد و کیست که به این گرما خوش نشود. سراغ پروین‌دخت یزدانیان را آخرین‌بار از فرزندش کیومرث پوراحمد در حاشیه «کافه خبر» جویا شدیم. خالق قصه‌های مجید، آرام و با تاثر گفت: «بی‌بی هنوز حال خوبی ندارد. سال هشتم آلزایمر را پشت سر می‌گذارد و این بیماری‌ای غیرقابل بازگشت و درمان محسوب می‌شود.» این مختصر ادای دینی است به تمام خاطراتی که در کنار مهربانی‌های بی‌بی در ذهن‌مان ثبت کرده‌ایم. بهانه‌ای برای یادآوری خاطرات سینمایی و تلویزیونی‌مان از هنرمندی‌های پروین‌دخت یزدانیان و در یک کلام فرصتی است برای یادی از بی‌بی.

از آشپزخانه تا سینما

«خانم پروین‌دخت یزدانیان در مجموعه قصه‌های مجید، همان کاری را می‌کرد که همیشه در خانه خودش انجام می‌داد، همان لباس‌ها را می‌پوشید. خانه توی فیلم، شبیه خانه قدیمی خودش بود و خلاصه ایشان تمام حس و حال‌ خودشان را در فیلم داشتند. در مورد فیلم خواهران غریب اما برایشان سخت بود که بخواهند از خودشان بیرون بیایند و در تیپ دیگری ظاهر شوند، چون در این فیلم از ایشان می‌خواستیم هر چه که می‌گوییم بپوشد و کارهایی را که می‌خواهیم انجام دهد و در یک محل که برای او غریبه بود فیلم بازی کند.» این روایتی است از کیومرث پوراحمد پیرامون کیفیت حضور مادرش در مقابل دوربین. روایتی که سرآغازش به روزهایی بازمی‌گردد که پوراحمد برای انتخاب بازیگر نقش «بی‌بی» مجموعه قصه‌های مجید، خود را سرگرم تست گرفتن از زنان اصفهانی کرده بود و مصر بود آنچه در ذهن دارد از میانشان انتخاب کند، که البته نمی‌یافت. هیچ کدام انتظارات او از تصوری که از مادر در ذهن داشت، برآورده نمی‌کرد که ناگهان خواهر، پیشنهاد تست گرفتن از مادر را مطرح کرد و جالب اینکه اطرافیان هم به انتخاب او رای مثبت دادند. این سرآغاز فعالیت هنری بازیگر محبوبی است که به تعبیر خالق قصه‌های مجید، از آشپزخانه وارد سینما و اندکی بعد تبدیل به یک سوپراستار شد.

وقتی بی‌بی مجید را بجا نیاورد

5 سال پیش بود؛ بیش از 10 سال از روزگاری که عصر جمعه‌هایش با شیطنت‌های مجید عجین بود می‌گذشت که خبری روی خروجی خبرگزاری‌ها رفت. خبری که به یادمان آورد خالق خاطراتمان را از یاد برده‌ایم و دل به تصاویر خیالی و ذهنی‌، خوش کرده‌ایم؛ «پروین‌دخت یزدانیان بازیگر مجموعه قصه‌های مجید به علت بیماری بستری شد.» خبر کوتاه بود اما مبدأ یک فراموشی بلند شد. بی‌بی که تا روز مخابره خبر و رسانه‌ای شدن بیماری‌، نزدیک به سه سال با آلزایمر دست به گریبان بود، با اوج‌گیری بیماری روانه تخت بیمارستان شد و توجه‌ها را به سوی خود جلب کرد. در همان گیرودار بود که رسانه‌ها به تکاپوی ثبت تصاویری از او، آن هم سال‌ها پس از ایفای نقش در قامت بی‌بی، افتادند؛ «بی‌بی که وارد اتاق شد از دیدنش ابتدا اندوهگین و سپس خوشحال شدم. اندوهگین شدم از این بابت که او را به شمایل درهم شکسته مادربزرگی دیدم که بسیار دوستش می‌داشتم و اکنون پیر و ناتوان با عصایی در دست و با کمک توران پوراحمد راه می‌رفت. مهربان با من خوش و بش کرد و کلاه حوله‌ای روی سرش را روی گوش‌هایش کشید و خوشحال شدم از این جهت که حالش آنقدر بد نبود که پوراحمد می‌گفت.» این بخشی از روایت مواجهه کارگردان یک مستند بلند درباره کیومرث پوراحمد، با خانواده او در میانه سال 85 است.

مهدی اسدی در ادامه شرح ملاقات خود با بی‌بی آورده بود: «با ورود مهدی باقربیگی بین بی‌بی و او لحظه‌های شیرین و بکری خلق شد. آن دو فلاش‌بک‌هایی به دیالوگ‌ها و لحظه‌های زیبای مجموعه قصه‌های مجید زدند و خاطرات تمام آن بعدازظهرهای جمعه را که برای دیدن قصه‌های مجید انتظار می‌کشیدم زنده کردند. با ادامه گفت‌وگو من حیرت‌زده شاهد جاری شدن کلمات و دیالوگ‌هایی بر زبان پروین‌دخت یزدانیان بودم که از حافظه‌ای جاری می‌شد که با زوال خاطرات و بیماری آلزایمر دست و پنجه نرم می‌کرد.» اندکی پس از این دیدار بود که رسانه دیگری دست به کار شد و مهدی باقربیگی(ایفاگر نقش مجید) را به دیدار بی‌بی برد. حاصل آن دیدار اما گزارشی بود به تاریخ 25 آذرماه 86 با این عنوان«بی‌بی مجید را به یاد نمی‌آورد».

او بی‌بی را می‌پرستد

پروین‌دخت یزدانیان، متولد 1302 از نجف آباد اصفهان است. مدرک تحصیلی‌اش ششم ابتدایی و دارای 12 فرزند، 25 نوه و 5 نتیجه است. از میان این تعداد فرزند کیومرث و منوچهر بعنوان نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون شناخته شده هستند. حضور یزدانیان مقابل دوربین از سال 1370 با مجموعه «قصه‌های مجید» و آغاز ایفای نقشش در سینما از سال 1371 با «صبح روز بعد» و «شرم» که هر سه به کارگردانی پسرش بود آغاز شد.

او در فعالیت کوتاه‌مدت خود در سینما پس از این دو فیلم، حضور در فیلم‌های «نان و شعر» (1372)، «خواهران غریب»(1374) و «شب یلدا»(1379) را به کارگردانی فرزندش کیومرث پوراحمد و ایفای نقش در فیلم مهریه بی‌بی(1373) ساخته اصغر هاشمی را تجربه کرد. حاصل این حضور هم دو دیپلم افتخار و یک کاندیداتوری در جشنواره فلیم فجر بود. یزدانیان که کم‌کم همه او را به نام «بی‌بی» شناختیم و به یاد آوردیم، دیر به دنیای بازیگری وارد شد و پسرش کیومرث پوراحمد مشوق او در این راه بود. فرزندی که خود نیز کارگردانی محبوب بود و این مختصر را با روایتی دیگر از سازنده فیلم مستند زندگی‌اش به پایان می‌بریم: «این را شنیده بودم که پوراحمد بسیار خانواده‌دوست است، اما او مادرش را می‌پرستد. چند روز پیش در دانشگاه شهید بهشتی بعد از نمایش اتوبوس شب، دانشجویی در یک سئوال کتبی پرسید حال بی‌بی قصه‌های مجید چطور است؟ پوراحمد در حالی که آرامش و نشاط لحظه‌ای قبل، در کسری از ثانیه از چهره‌اش رخت بربسته بود، میکروفون را جلو کشید و در حالی که سعی می‌کرد بغض در گلویش را کنترل کند با اندکی مکث و با لکنت بازگشته از دوران کودکی با کلماتی بریده‌بریده گفت: بی‌بی حالش خوب نیست.»

سوال هفته بدون پاسخ مانده!


عدم استقبال از سوال هفتگی باعث شد تصمیم بر قرار گرفتم سوال به عنوان یک پست گرفته شود منتظر حمایت شما دوستان عزیزم از این بخش وبلاگ مانند سایر بخش ها هستم


سوال هفته:
به نظر شما بهترین شغل دنیا کدام شغل است؟

(لطفا به آنچه اعتقاد دارید و حقیقت می پنداریدش را بگویید حتی اگر شان اجتماعی لازم را نداشته باشد)
شما می توانید پاسخ های خود را در قسمت کامنت ها قرار داده و در صورت انتخاب به عنوان بهترین پاسخ شاهد انتشار کامنت خود در همین ستون باشید
پینوشت:دم صادق گرم که جواب سوال رو داد تا ما سنگ روی یخ نشیم!