۱۳۸۸ آذر ۱۶, دوشنبه

یاد شادروان منوچهر نوذري كسي كه همواره با عبارت «به نام يگانه‌ عالم» سخن خود را آغاز مي‌كرد و بعدها به «آقاي خنده ايران» شهرت يافت

درگذشت بعضی از بزرگان برایم بسیار ناراحت کننده بود روزی که منوچهر نوذری رفت بسیار ناراحت شدم و از خدایم خواستم جای خوبی در دنیای باقی به او بدهد,چون او سالها دل مردم را شاد کرده بود.
بر عکس چهره جدی,همیشه لبخند را بر لبان هر فردی که اراده می کرد جاری می ساخت.
شادروان منوچهر نوذري علاوه بر هنرنمايي در عرصه‌ي راديو و دوبله در اجراي تلويزيوني نيز موفق ظاهر شد. «مسابقه‌ي هفته» با اجراي او به يكي از پربيننده ترين برنامه‌هاي زمان خود تبديل شد.


تيپ‌هاي «آقاي ملون»‌ و «دست و دلباز» را در برنامه‌ي راديويي «صبح جمعه با شما» به ياد داريم.


هنرمنداني كه سال‌ها در عرصه‌هاي مختلف همكار و شاگرد «آقاي خنده‌ي ايران» بوده‌اند و بعضي از آنان مانند مرحوم حميد عاملي به خاطره‌ها پيوسته‌اند، در طول سال‌هاي پس از فوت زنده‌ياد نوذري، با تاثر به يادآوري خاطرات خود پرداختند و از توجه به پيشكسوتان در زمان حياتشان سخن گفتند.


به گزارش ايسنا شادروان حميد عاملي مي‌گفت: آن قدر در خاك‌ها دنبال زيرخاكي‌ها مي‌گردند، كه فراموش مي‌كنند عده‌اي روي خاك هستند كه بايد بيش از اين قدرشان را بدانند. تمام وجود هنرمند احساس است، همين جا اعلام مي‌كنم اكثر هنرمندان از غصه مي‌ميرند، كاري كنيد كه آن‌ها كمتر غصه بخورند.منوچهر اسماعيلي - پيشكسوت دوبله در توصيف ويژگي‌هاي اخلاقي شادروان نوذري مي‌گويد: او بدون دعوت،‌ تمام قلب‌ها را تسخير كرد، چه كسي است كه دوست نداشته باشد كه همه، دوستش داشته باشند، وجودش آرامش دهد، اسمش تسكين و حضورش امنيت دهد.او ادامه مي‌دهد: ‌نوذري در نبردهاي سهمگين زندگي، دستش در گره‌هاي كور بازنشده‌ي مردم بود، اين كار، يك ارزش است و هر كدام از ما كه خواستيم، اداي اين كار را در آوريم، بيشتر خودمان را رسوا كرديم.شاپور قريب هم با اشاره به علاقه‌ي شادروان نوذري به كارش و حرفه‌يي‌گري او اظهار مي‌كند: پس از ساخت سومين فيلمم، شادروان نوذري مرا براي مصاحبه به راديو دعوت كرد؛ بعدها به من گفتند كه او براي گفت‌وگو با من درباره‌ي آن فيلم، 18 بار آن را ديده بود.زهره شكوفنده- يكي از شاگردان شادروان نوذري در دوبله - درباره‌ي راز مانايي نوذري مي‌گويد: سالها پيش، مرحوم نوذري به من گفت« مثل خودت باش، وجود خودت را در هر فيلم بگذار»، شايد به خاطر رعايت اين نكته است كه آثارم با استقبال مردم روبه‌رو مي‌شود.ايرج نوذري-پسر شادروان نوذري- به تاثير حضور «آقاي خنده‌ي ايران» در برنامه‌ي «صبح جمعه با شما»اشاره و اظهار مي‌كند:در زمان جنگ تحميلي، مردم به راحتي نمي‌خنديدند. در چنين شرايطي «صبح جمعه با شما» پخش مي‌شد و در خطر مقدم قرار داشت. جانبازاني را مي‌شناسم كه مي‌گفتند از اين برنامه و مرحوم نوذري روحيه‌ي زيادي مي‌گرفتند.فرزاد حسني از شاگردان شادروان نوذري در راديو با اشاره به برگزاري مراسم برزگداشت براي پيشكسوتان مي‌گويد: هدف از برگزاري بزرگداشت تنها براي ماندن اسم اين بزرگان نيست، چرا كه با توجه به كوتاه بودن دست آن‌ها از دنيا چندان به اسم احتياج ندارند. آثار آن‌ها «باقيات صالحات» است كه گذاشته و رفته‌اند، بنابراين نفع اصلي برپايي مراسم بزرگداشت متوجه‌ي جامعه‌ي كنوني مي‌شود.به گزارش ايسنا، سـال 84 زنده‌ياد منوچهر نوذري بر اثر عارضه قلبي، كليوي و ديابت به ديار باقي شتافت و 16 آذر ماه ، يادآور روز درگذشت اوست.


زنده‌ياد نوذري هم چنين در مقطعي به اجراي برنامه‌ي «صندلي داغ» پرداخت كه يكي از قسمت‌هاي به يادماندني آن زماني بود كه پسرش ـ ايرج نوذري- در جايگاه مهمان روبرويش قرار گرفت.


یادش گرامی و خدایش بیامرزد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

چگونه نظر دهیم؟
بعد از اینکه نظرتان را داخل کادر پایین نوشتید از قسمت کشویی «نظر به عنوان:» (اون پایینه) گزینه «نام/آدرس اینترنتی» رو انتخاب کنید . آدرس اینترنتی می تواند همان آدرس وبلاگتان باشد که اختیاری است (اگه دلتون خواست بنویسد اگرم که نه خالی بگذاریدش) . بعد از نوشتن اسم و آدرس اینترنتی ( در صورت داشتن ) بر روی دکمه ارسال نظر کلیک کنید تا نظر ارزشمندتان با موفقیت در وبلاگم منتشر بشود.با تشکر موفق باشید