۱۳۸۹ فروردین ۲۳, دوشنبه

کیش جزیره هوشمند



وقتی صحبت از گستره نامحدود فناوری اطلاعات می‌شود، در نگاه اول فكرمان به‌سمت زیرساخت‌های آن معطوف می‌شود و پیش خودمان می‌گوییم كه آیا زندگی مجازی شدنی است و یا با زیرساخت فعلی این امر ممكن است؟ مسوولان به فكر هوشمند‌سازی جزیره‌ای افتاده‌اند كه بی‌شك می‌تواند رقیب همسایگان خود باشد و این طرح را «جزیره هوشمند كیش» نامیده‌اند.
مهندس فریدی‌فر معاون فناوری اطلاعات منطقه آزاد كیش در گفتگوی اختصاصی با جام‌جم از آغاز مراحل اجرایی طرح جزیره هوشند كیش خبر داده و ضمن آن به نكاتی اشاره كرد كه برایمان جالب بود. وی درباره زیرساخت شبكه‌های ارتباطی در كیش گفت: «از آنجا كه هر گونه انتقال اطلاعات بستری می‌خواهد و هرگونه ارائه سرویس باید براساس بستر از پیش آماده‌سازی شده باشد. بررسی‌های طی سال گذشته داشتیم و با امكان سنجی‌های انجام شده بر روی امكانات زیر‌ساختی مانند فیبرنوری و وای‌مكس در آخر برای انتقال اطلاعات زیرساخت BPL را انتخاب كردیم كه بستر انتقال اطلاعات روی كابل برق است. این پروژه به‌صورت پایلوت اجرا شده است و هم اكنون شركت مجری این طرح كه یك شركت كانادایی است در حال آماده‌سازی كار براساس نقشه برق جزیره است كه در نهایت اجرای آن می‌تواند به تمام مشتركان در جزیره اینترنت 10مگابیت واقعی عرضه كند و مشتركان در هر جای جزیره كه برق وجود داشته باشد، می‌توانند با اتصال به برق جزیره از اشتراك شبكه نیز استفاده كنند.
وی درباره مزایای این طرح نیز گفت: «این فناوری به دلیل سطح پوشش جغرافیایی بالاتر نسبت به تلفن از نرخ انتقال داده بالاتر برخوردار است و هچنین ضریب امنیت بالاتری نسبت به سایر روش‌ها دارد كه به همین دلیل این فناوری را انتخاب و اجرا كردیم.»
وی همچنین درباره دیگر طرح‌های در دست اجرای جزیره گفت: «طرح موبایل TV بر پایه تكنولوژی DVBH به‌صورت پایلوت در حال كار است و امكان گسترش آن نیز به‌زودی وجود دارد و همچنین طرح آموزش مجازی در جزیره كه امكان آموزش الكترونیكی كیشوندها را فراهم می‌كند، می‌تواند نقش بسیار زیادی در رشد این جزیره داشته باشد.»

وی در پاسخ به این‌كه محتوای این آموزش‌ها و رسانه‌ها از كجاست، گفت: «طبق قانون آموزش و پرورش منطقه كیش، صدا و سیما مسوولیت تهیه محتوای آن را بر عهده دارد.»
به‌نظر می‌رسد كه جام‌جم شاید جالب‌ترین نكته در اجرای این طرح را بتوان آن دانست كه اولا این شبكه بر اساس شبكه‌های NGN طراحی و اجرا می‌شود و دوم آن‌كه برای اشتراك در این شبكه قرار نیست پولی پرداخت شود و حتی شركت‌های مجری برای اجرای آن از كشور پولی دریافت نكرده‌اند چرا كه هزینه‌ها براساس سرویس‌ها باید پرداخت شود و نه اشتراك فیزیكی.
طرح جزیره هوشمند كه یك طرح كامل و جامع شامل جوانبی مانند آموزش الكترونیكی، سلامت الكترونیكی و تجارت و گردشگری الكترونیكی است می‌تواند جزیره كیش را به جایگاه اقتصادی خود در منطقه نزدیك كند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

چگونه نظر دهیم؟
بعد از اینکه نظرتان را داخل کادر پایین نوشتید از قسمت کشویی «نظر به عنوان:» (اون پایینه) گزینه «نام/آدرس اینترنتی» رو انتخاب کنید . آدرس اینترنتی می تواند همان آدرس وبلاگتان باشد که اختیاری است (اگه دلتون خواست بنویسد اگرم که نه خالی بگذاریدش) . بعد از نوشتن اسم و آدرس اینترنتی ( در صورت داشتن ) بر روی دکمه ارسال نظر کلیک کنید تا نظر ارزشمندتان با موفقیت در وبلاگم منتشر بشود.با تشکر موفق باشید