۱۳۸۸ اردیبهشت ۱۱, جمعه

آنفلوآنزاي خوكي چيست؟

آنفلوآنزاي خوكي (swine flu) يك بيماري تنفسي و ناشي از ويروس آنفلوآنزايي نوع A است كه باعث شيوع آنفلوآنزا در ميان خوك‌ها مي‌شود.ويروس آنفلوآنزاي خوكي به طور طبيعي انسان‌ها را آلوده نمي‌كند. اما مواردي از عفونت‌ انسان‌ها با ويروس‌هاي آنفلوآنزاي خوكي و انتشار انسان به انسان آن‌ها گزارش شده است.
مركز كنترل و پيشگيري بيماري‌هاي آمريكا (CDC) مي‌گويد از ماه مارس سال 2009 شماري از موارد ابتلاي انساني با گونه جديدي از ويروس آنفلوآنزاي A خوكي به نام H1N1 در مكزيك،‌ و چند ايالت آمريكا از جمله كاليفرنيا و تگزاس گزارش شد.به گفته كارشناسان CDC اين نوع جديد ويروس قابليت انتقال انسان به انسان را دارد، اما هنوز روشن نيست كه آيا انتقال انسان به انسان اين ويروس آنقدر ساده هست،‌ كه يك همه‌گيري جهاني (پاندمي) آنفلوآنزا به وجود آيد يا نه. چنين همه‌گيري جهاني ممكن است به مرگ ميليون‌ها نفر بينجامد، چرا كه بدن انسان‌ها ايمني لازم براي مقابله با اين ويروس جديد را ندارد.احتمالا انتقال اين ويروس از راه سرفه‌ و عطسه افراد آلوده رخ مي‌دهد.اين نوع جديد ويروس آنفلوآنزاي خوكي، تركيبي از ويروس‌هاي آنفلوآنزاي خوكي، آنفلوآنزاي انساني و آنفلوآنزاي حاد پرندگان است.به نظر مي رسد داروهاي موجود ضدويروس آنفلوآنزا ، تاميفلو و رلنزا، بر اين گونه جديد ويروسي موثرند.علائم انفلوانزاي خوكي در ميان انسان ها به آنفلوانزاي انساني يعني تب، سرفه، گلودرد، سردرد ، احساس سرما و خستگي شباهت دارد. برخي از افراد نيز پس از مبتلا شدن به اين بيماري دچار اسهال و استفراغ مي‌شوند.براي پيشگيري از انتقال اين ويروس مي‌توان اين اقدامات را انجام داد: * بيني و دهان‌تان را هنگام عطسه يا سرفه با دستمال كاغذي بپوشانيد. دستمال كاغذي را پس از مصرف دور بيندازد. * دست‌هاي‌تان را به خصوص پس از عطسه و سرفه با آب و صابون بشوييد. ژل‌هاي ضدعفوني‌كننده دست كه حاوي الكل هستند، نيز موثرند. * از دست زدن چشم‌ها، بيني يا دهان پرهيز كنيد. چرا ويروس‌ها به اين طريق از دست آلوده شما به درون بدن‌تان منتقل مي‌شود. * سعي كنيد با افراد مبتلا به آنفلوآنزا تماس نزديك نداشته باشيد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

چگونه نظر دهیم؟
بعد از اینکه نظرتان را داخل کادر پایین نوشتید از قسمت کشویی «نظر به عنوان:» (اون پایینه) گزینه «نام/آدرس اینترنتی» رو انتخاب کنید . آدرس اینترنتی می تواند همان آدرس وبلاگتان باشد که اختیاری است (اگه دلتون خواست بنویسد اگرم که نه خالی بگذاریدش) . بعد از نوشتن اسم و آدرس اینترنتی ( در صورت داشتن ) بر روی دکمه ارسال نظر کلیک کنید تا نظر ارزشمندتان با موفقیت در وبلاگم منتشر بشود.با تشکر موفق باشید